‘Kill it, kill it, kill it’
Perfomancekunst
is misschien wel een van de moeilijkste kunstvormen die er zijn. Veel mensen
zien het als onbegrijpelijk en moeilijk. Iemand die deze kunstvorm goed beheerst
is Lolo. Hij weet zijn performance juist zo te brengen dat de toeschouwer zijn
performance helemaal niet wíl begrijpen.
//
Het publiek oogt onrustig, het is nieuwsgierig
naar wat er komen gaat. Het grote witte blok met daarop een goudvissenkom roept
vragen op. Terwijl de laatste mensen naar binnen lopen, stapt onverwachts een jongen
aarzelend naar voren. Hij tikt voorzichtig tegen het glas van de kom, zoals een
kind dat bij zijn eigen goudvis zou doen. De goudvis reageert door driftig
rondjes te zwemmen. De jongen, Lolo, haalt vervolgens uit zijn tas een
snijplankje en een hamer.
Zodra Lolo de hamer neerlegt, wordt het
publiek nóg onrustiger. De nieuwsgierigheid begint langzaam over te gaan in een
soort angst, angst voor wat er komen gaat. Datzelfde gevoel is ook bij Lolo te
merken. Hij begint te trillen, dat heftiger wordt wanneer hij zijn hand in de
kom laat zakken en de vis probeert vast te pakken.
Met enige tegenzin legt hij de spartelende vis
op het snijplankje en pakt de hamer. ‘Kill
it, kill it, kill it.’ De ijzingwekkende stem van Lolo galmt door de zaal. De
sfeer is nu helemaal omgeslagen. Een vrouw uit het publiek roept iets
onverstaanbaars, alsof ze Lolo wil tegenhouden. Ook al denken we het allemaal,
ze is de enige die er wat van durft te zeggen. De vrouw wordt het zwijgen
opgelegd door Lolo: ‘Shut the fuck up.’
En hij gaat vervolgens onverstoorbaar door. ‘Kill it, kill it, kill it.’
Lolo moedigt zichzelf aan, wat ook duidelijk
nodig is. Het lijkt alsof hij ieder moment in huilen kan uitbarsten. Toch houdt
hij in zijn hand nog steeds de hamer vast, die boven het spartelende diertje
hangt als het zwaard van Damokles. Hoe langer Lolo doorgaat met zichzelf moed
in te praten, hoe onheilspellender de sfeer wordt.
Plots houdt de vis op met spartelen. Lolo legt
zijn hamer neer en probeert de vis op te pakken. Een zucht van verlichting gaat
door de zaal, hoopvol dat de vis in de kom zal belanden. Maar zodra de goudvis verder
gaat met spartelen, heeft Lolo de hamer alweer vast. Het bijna vertrouwde, maar
nog net zo akelige ‘kill it, kill it’
klinkt weer door de zaal.
Het lijkt uren te duren, maar in werkelijkheid
zijn het minuten. Lolo zorgt ervoor dat het publiek nergens anders naar kijkt en
ook nergens anders aan denkt. In gedachten worden smeekbedes uitgevoerd om hem
te laten stoppen. Maar daar blijft het bij, iedereen kijkt met open mond naar
de jongen, de hamer en de naar zuurstof happende vis.
Dan, midden in zijn bemoedigende zin, slaat Lolo
onverwachts met een snelle beweging op de goudvis. Vluchtig veegt hij met een
zakdoekje de hamer schoon, maar laat het vermorzelde visje liggen. Gehaast
loopt hij de zaal uit, het publiek in zowel verwarring als afschuw
achterlatend. Zoiets heeft het nog nooit gezien.
door Pim
Lammers
foto. Jo Ann - Onscherp
UNTITLED: PERPETRATOR by lolo is a boy
Performance SHOWROOM MAMA 19-09-2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten